Geokätköily - Ykköshanke 2012

Marras- joulukuu

Reissupolun "reissaajat" eli "travel bugit" lähtivät kiertämään maailmaa.

Syys- lokakuu 2012

Geokätköilstä haetaan virtaa myös luontomatkailun edistämiseen. Hanke oli jälleen näyttävästi esillä Suur-Savon Sähkön asiakaslehdessä. Kymppi-lehhden uutisessa nähtiin geokätköilyn myönteinen ja aktivoiva vaikutus luontomatkailuun.

Lokakuun Ruskaretkellä Liesjäven kansallispuistoon geokätköily tuli esille kun retkeläisille esiteltiin GPS-laitteen käyttöä ja tutustuttiin geokätkön etsintään ja logattiin malliksi yksi kätkö.

Miekankosken uittomuseolle perustettiin Reissupolun seitsemäs oma kätkö, jonka huollosta ja ylläpidosta yhdistys vastaa.

Heinä- elokuu 2012

Reissupolun oma geokätköilytunnus loggasi kätköjä mm. Hollannissa, Ruotsissa, Venäjällä, Virossa, Andorrassa, Barcelonassa, Kyproksella, Lapissa, ja kotikonnuilla Mäntyharjulla.

Reissupolku on järjestänyt opastusta geokätköilyn saloihin liikuntatapahtumissa Mäntyharjulla ja Repovedellä.

Reissupolku hankki toisen GPS-laitteen lajikoulutuksen tarpeisiin. Reissupolun jäsenet voivat muos vuokrata laitetta silloin kun se ei ole koulutuskäytössä.

Touko- kesäkuu 2012

Lumet ovat sulaneet ja Reissupolun kätköjen asennukset Tuomon johdolla jatkuvat. Uutelan torpan kätkö julkaistiin internetissä 7.5.2012 illalla ja tunnin parin kuluttua jo neljä ensimmäistä loggaajaa tapasivat kätköpaikalla.Yhtä nopeasti myös muut oli logattu.
Reissupolun geokätköt ovat saaneet harrastajilta hyvän vastaanoton. Kaikki kätköt ovat ns. peruskätköjä ja soveltuvat hyvin aloittavankin kätköilijän ensimmäisiksi kohteiksi. Ne on suhteellisen helppo löytää ja apuvälineitä ei kohteessa tarvita vaikka kynä onkin aina hyvä olla matkassa mukana varmuuden vuoksi.

Kesäkuun lopulla paikallislehti Pitäjänuutiset uutisoi kokonaisella keskiaukeamalla Reissupolun geogätköilyprojektista.

Suur-Savon Sähkön asiakaslehti KYMPPI on julkaissut useamman artikkelin Reissupolun hankkeesta, jota se on ollut myös tukemassa.

Kätköpaikkoja etsimässä.
Kätköjen koordinaatit tarkastettiin kahdella GPS-laitteella.

Maalis- huhtikuu 2012

Reissupolun hallitus pohti kokouksessaan 7.3.2012 geokätköjen sijaintipaikkoja ja päätti kahdeksan oman geokätkön perustamisesta.

Kätköistä kolme sijoittuu Mäntyharju - Repovesi vaellusreitin varrelle ja neljä suositun melontareitti Keisarinkierroksen varteen sekä yksi suomen melontareitin varteen. Kätköt sijoittuvat paikkoihin, joilla on myös kiintoisa historiallinen merkitys ja jokainen kätköpaikka tulee saamaan oman tarinansa.

Ensimmäinen kätköpaikka julkaistiin 18.3. illalla klo 18:16 (Sammalisen kota) ja ensimmäinen loggaaja oli paikalla jo ennen kahdeksaa. Kisa ensimmäisestä paikasta on näköjään yllättävän suuri. Myös Uutelan torpan kätkö asetettiin paikalleen samalla reissulla. Sen julkaiseminen kätköilysivuilla tapahtui kuitenkin vasta toukokuussa.

Sammalisen kodan kätköä tekemässä. (Jorma mäkinen ja Tuomo Rautio)

Tammi- helmikuu 2012

Mäntyharjun Reissupolku nimesi syksyllä 2011 Geokätköilyn ykköshankkeeksi vuodelle 2012. Tavoitteena on lajitietouden lisääminen ja harrastusmahdollisuuksien parantaminen omalla toimialueella. Näillä toimilla uskotaan myös harrastajamäärien kasvavan merkittävästi.

Tavoitteen toteuttamiseksi Reissupolku tulee rakentamaan kesään mennessä 4 - 8 uutta geokätköä. Kätköt tullaan sijoittamaan Mäntyharju - Repovesi vaellusreitistön yhteyteen ja melontareittinä tunnetun Keisarinlähteen kierroksen varrelle. Paikallisilla tarinoilla höystetyt uudet geokätköt tulevat osaltaan rikastuttamaan paikkakunnan monipuolista liikuntamahdollisuuksien valikoimaa. Lisäksi geokätköily tulee olemaan vahvasti esillä monissa Reissupolun tapahtumissa. Myös keväällä alkavan postilaatikkopyöräilyn informaatioon tullaan lisäämään oma "geokätköilyosio".

Tammikuussa Reissupolun hallitus muodosti kolmen hengen ryhmän toteuttamaan geokätköilyprojektia. Ryhmään kuuluvat; Tuomo Rautio, Jorma Mäkinen ja Markku Sohlman. Tuomo toimii myös Reissupolussa geokätköilyn lajivastaavana.

Uusien geokätköjen paikat päätetään maaliskuun alkupuolella, jonka jälkeen päästään jo alustavasti "maastotöihin".