Retki historian ja kulttuurin pariin

6.6.2023

Tykki Kärnäkosken linnoituksella.

Mäntyharjun Reissupolku järjestää retken tutustumaan kahteen historialliseen kohteeseen sunnuntaina 6.8.2023.

Kohteina ovat Kärnäkosken linnoitus Savitaipaleella ja Lyytikkälän talomuseo Mikkelin Suomenniemellä.
Molemmat kohteet ovat historiallisesti ja kulttuurisesti ainutlaatuisia nähtävyyksiä lähialueella. Retki on avoin sekä jäsenille että ei-jäsenille.

Kärnäkosken linnoitus on Savitaipaleen Kärnäkoskella sijaitseva bastionilinnoitus, jonka venäläiset rakennuttivat vuosina 1791–1793 Pietarin puolustukseksi osana Kaakkois-Suomen linnoitusjärjestelmää. Alueella myös vanha lotjasatama, vartiovuori ja laavu, jonka alueella nautitaan omia eväitä.

Lyytikkälän talo on Etelä-Karjalan parhaiten säilyneitä talonpoikaisia tilakokonaisuuksia. Talon pihapiiri käsittää asuinkartanon lisäksi parikymmentä talousrakennusta ja on läpileikkaus suomenniemeläisestä talonpoikaiselämästä 1700-luvulta aina 1900-luvulle. Talomuseolla on myös kahvila, jossa voi nauttia reissukahvit.

Retkelle lähdetään Mäntyharjusta sunnuntaina 6.8. klo 9.00 ja takaisin palataan noin klo 15.00. Bussi vie osallistujat molempiin kohteisiin, joten tällä retkellä ei ole patikointia. Kärnäkosken linnoituksen alueella kierrellessä kuitenkin kulkemista tulee vajaan kilometrin verran. Oppaana retkellä toimii Markku Sohlman.

Retken hinta: Aikuiset 25 €, Lapset 7 - 14 vuotta 5 € ja alle 7 vuotta maksutta. Hintaan sisältyy bussikuljetukset, opastus ja sisäänpääsy Lyytikkälän talomuseoon. Maksu retkestä maksetaan käteisellä menomatkalla bussissa.

Ilmoittautumiset sähköpostilla: markku.sohlman@gmail.com tai puhelimitse 0400-854 844.

Kärnäkosken linnoituksen alueella on kesäisin myös lampaita.
Lyytikkälän talon tupa.
Lyytikkälän talomuseon rakennuksia.